onsdag, augusti 27, 2014

Jag har tillräckligt med herr t-shirts

Jag sprang nyligen nio mil i dalarnas djupa skogar. Ultravasan, ett arrangemang av Vasaloppet. En rätt bra bedrift som jag dock inte var ensam om. Det var ca 90 damer och ca 700 herrar som startade. Hela arrangemanget var jättebra och när vi kom i mål var servicen med mat och annan ompyssling jättebra! Men. När vi kom i mål fick vi en t-shirt med snyggt Ultra-vasan tryck i bra funktionsmaterial från Craft (dvs en kvalitets t-shirt!). När jag kom hem och kikade vidare på min t-shirt insåg jag dock att jag fått en herr t-shirt. Tråkigt tyckte jag såklart då detta annars var en t-shirt jag haft stor användning för. En t-shirt som inte passar använder jag dock sällan. Jag e-postar Vasaloppet för att höra om det var möjligt att byta. Jag får svar att de enbart köpt in herrstorlekar.

Så trots att de visste exakt hur många damer som anmält sig så valde de att enbart köpa in herrstorlek. Varför då? De långa sträckorna i Vasaloppet (oavsett om det är på skidor, till fots eller med cykel) lockar runt 10% damer, att bli behandlad såhär lockar ju inte direkt fler att delta...

Den här händelsen fick mig att minnas alla de OTALIGA herr t-shirts från olika lopp som ligger i min garderob. Jag kan nämligen enbart komma på ett tillfälle då jag fått en dam t-shirt (och detta är även den enda som jag använder, tack Rotterdam marathon!).

Och vet du, jag har tillräckligt med herr t-shirts. Jag betalar lika mycket för att delta i loppen. Jag (och andra damer med mig) springer lika långt och svettas lika mycket. Varför får vi då inte en vinst som passar? Skulle någon komma på tanken att enbart köpa in dam och låta herrarna få en tight t-shirt (som btw är sjukt inne i träningsvärlden just nu)?

 
"Ända" sedan 1981 får damer åka Vasaloppet & man inrättade en damklass 1997. Det verkar dock dröja innan de anstränger sig för att få oss att känna oss välkomna...

Jag tvekade lite inför att skriva detta, och det för att många lopp arrangeras till stor del ideellt av eldsjälar som älskar löpning, då känns det fel att kritisera dem (därför namnger jag ej dem nedan). Men Vasaloppet är ett skitstort arrangemang med många anställda och borde ha resurser att tänka längre. OCH idrottsvärlden är fortfarande hopplöst ojämställd med olika löner och prissummor för män och kvinnor, olika mycket tv-tid osv osv. Jag vill visa att detta inte enbart är på proffsnivå (där det kan hävdas förklaras av någon form av efterfrågan) utan även drabbar oss motionärer. Jag vill därför lyfta ett antal exempel på hur jag upplevt den ojämställda idrotten.

Jag minns det bergspris som jag inte fick i V-maraton. Trots att jag var först i dam klassen över berget. Det var enbart första löpare, ergo en man, som fick bergspris. Jag minns den herr t-shirt av bra kvalitet (Haglöfs!) som jag fick på ett ultralopp som passar min man, och en annan från en terrängmara med snyggt tryck som jag använder som nattlinne för att den är så stor. Jag minns alla de Blodomlopp (jättestort arrangemang!) jag kutat med en herr t-shirt i bommull som "vinst". Jag minns när jag gick i mål på BAMM (en av Sveriges tuffaste löpartävlingar) som vinnare utan att bli uppmärksammad medan vinnande herrar fick applåder in i mål, snygga vinnarbilder, vinnarkrans och pepp (bildbevis här). Idag kikar jag nyfiket på www.laplandultra.nu i vilken de puschar för vinnaren 2014 på första sidan. Vinnare i herrklassen - inte ett ord om vinnande dam.

Hur ser det ut för dig, har du som jag för många herr t-shirts?

#herrt-shirt

4 kommentarer:

Åsa sa...

Kunde inte skrivit bättre...
Tycker i regel att de istället för att ge kläder som inte passar kan ge pengar/presentkort till kläder ovs... Eller någon annan bra pryl inom löpning som inte kräver rätt kön för att passa.

Nu när du väcker frågan kollade jag herrsidan i min garderob... sju stycken kvar. Resten har Senad fått eller skänkt bort.

W's sa...

PM på FB i Övrigt meddelande!

Unknown sa...

Är inte problemet att det är herr\dam kläder? Varför klassificera kläderna alls se bara till att det finns tillräckligt många olika storlekar! För mig finns inget värre än lopp som har rosa tröjor till damerna och blåa till herrarna. Håller dock med om att det är ruttet när man inte rapporterar från alla klasser på ett lopp!

Anonym sa...

Anmälde mig nyss till 2015 års UV90. Där fanns både herr och dam att välja på :)