onsdag, juni 04, 2014

I rika kommuner tjänar MAN mest

Stoppa pressarna! Dagens Samhälle avslöjar idag att i rika kommuner tjänar man mest! :-) I snitt tjänar kvinnor i Danderyd 35092kr/mån. En hygglig lön och en stor skillnad om man jämför med Strömsund som ligger bland bottenskrapet. I Strömsund tjänar kvinnorna i snitt 19200kr/mån. Orättvist kan tyckas?

Vad som dock både är orättvis och helt ORIMLIGT är att männen i Strömsund i snitt tjänar 15% mer och alltså har en snittlön om 22550kr/mån. Bonus för att ha könsorganet utanför kroppen? Knäppt. Jag tror (hoppas)att det är få/inga arbetsuppgifter som kräver inblandning av snoppen.

Dock saknar jag adjektiv för att beskriva hur galet det är att snittlönen för de med könsorganet utanför kroppen i Danderyd är 60783kr/mån. DET VILL SÄGA 40% MER ÄR KVINNORNAS I DANDERYD. I Strömsund är skillnaden allra minst.

Jag vill ändra blogginläggets rubrik:

"I rika och i fattiga kommuner tjänar män mest. I rika kommuner är skillnaderna större (och helt jävla orimliga)"

Så för att komma till rätta med detta behöver vi införa kraftigt skattesubventionerade könsbytesmöjligheter för oss fåntrattar som vill få upp lönen. Eller bara inse att typ inga jobb (förutom kanske spermadonator och manlig hora) kräver inblandning av snopp och alltså sluta lönesätta efter förmåga att stå upp och kissa? Bara en tanke.

#YesAllWomen

3 kommentarer:

Anonym sa...

FEL, FEL, FEL.
Det är inte snopen eller vaginan som bestämmer lönen. Det är yrkes befäst och tiden som personen har utövat yrket -alltså erfarenhet under arbetstiden-. Inte antal år som personen har varit anställt. Det är även beroende av vem personen är anställt. Alltså yrkes relaterat. Mvh USK

Karin sa...

Givetvis har du delvis rätt. Del av löneskillnaden beror på faktorer som går att förklara genom yrkesval, tid i yrket, utbildning osv. Dock förklarar detta inte hela löneskillnaden. Jag tänker även att det är värt att fundera över VARFÖR kvinnor blir lågstadielärare och männen direktörer? Eller varför 75% av föräldraledigheten (=förlorade år i yrket) tas ut av kvinnor. Det är givet att det avgör din lön om du står eller sitter när du kissar - på olika sätt.

Ousa sa...

:)
Det är alltid intressant de där med kön och löner. Jag är en av 3% (tjejer) som är tekniker inom brandskydd i Sverige. Dagligen försvarar jag "min roll" som tekniker och kvinna i den rollen.

Frågan om lön kommer ofta: "Tjänar du lika bra som männen".

Jag kan stolt säga: JA! :) Men vägen hit och de åren med motgångar från yttrepåverkan. Det har tagit tid. Tid som jag hoppas andra slipper i framtiden.

Fast de kommer aldrig sluta fråga: - Trivs du verkligen med ditt jobb?