lördag, januari 07, 2012

Vad händer 2012??

Så, nytt år nya planer! Hos Laila kan du som letar finna massor av inspiration på roliga saker att göra under året om du har ont om uppslag. Men jag har redan smitt mina planer om än inte till 100 procent... Ungefär så här hade jag tänkt 2012, vi börjar med de stora målen (dit jag är anmäld och klar!):

Mål 1 Rotterdam Marathon
Förra året så spenderade jag min födelsedag med valhajar, detta tyckte jag var ett bra sätt att fira. I år tänkte jag köra favorit i repris och dra iväg på min födelsedag. Jag letade efter roliga lopp i Europa och hittade Rotterdam Marathon på min födelsedag! Klart och betalt. (I efterhand har jag upptäckt att jag på samma dag istället hade kunnat springa Paris eller Milano Marathon, men Rotterdam blir säkert kalas! Vi kan flyga från Linköping och dessutom ska det vara platt som en pannkaka!). Tidsmål följande: Skamgräns: under 3:38, Godkänt: under 3:30, Väl Godkänt: under 3:20.

Mål 2 Vansbro Marathon
Jag kommer återigen att springa den fantastiskt vackra banan och det roliga arrangemanget Vansbro Marathon! Det ska bli skitkul och givetvis vill jag slå min tid (och placering?) från 2011 men annars så ser jag detta mer som upplevelse och träning inför...

Mål 3 (årets grej!) BAMM50
BAMM50 2012. Årets stora mål och en riktig utmaning! Jag och Ida är anmälda till BAMM50, 50km (fågelvägen) fjällorientering under två dagar. Du bär med dig allt som du behöver under dessa dagar och det är alltså ORIENTERING. Detta är något som jag inte behärskar... Därav en STOR utmaning. Det ska bli skitkul och vi kommer att träna för fullt inför detta.

Andra lopp jag sneglar på
Jag hoppas även hinna/orka med dessa gobitar: 

I mars så har jag lust att kicka igång året med en start i Premiärmilen. Även om det är en lögn att banan är flack så hoppas jag på att kunna slå PB. Jag funderar på att ställa upp i Säter Marathon, men inte maratonklassen, utan halv- eller kanske premiär på kvartsmaran? Time will tell. I maj kommer jag nog att ställa upp i halvmaran Kanalöpet som går bekvämt nära och längs vackra Göta Kanal. Senare den månaden kommer jag antingen att springa den spännande träningstävlingen Limsjön Marathon i vackra Leksand som tuffa Jonna arrangerar helt själv! Eller alternativt testa formen i BUM 50miles som är ett ultralopp som går i på leder (dvs ett topplopp i min värld!) i Borås trakten. För tredje året i rad tänkte jag sedan försöka springa Jättelångt. Detta är lite som min Nemesis då något alltid tycks komma emellan. Vi får se hur det går i år... I juli vill jag springa Baltzarloppet igen. Banan var kanonfin och det var ett roligt lopp (jag kom ju tvåa på PB!). Kraftloppet i augusti kommer jag nog tyvärr att missa... Inget av dessa lopp har dock satt dag ännu, så vi får se!

Och till hösten...
Höstens tävlingar får avgöras efter våren och sommaren och deras resultat. Kanske blir det Hässelbyloppet för att fixa en snygg miltid. Är jag inte nöjd med mitt resultat i Rotterdam kanske det blir en mara, kanske Åland marathon? Banan var tråkig och vädret uselt, men ett ok arrangemang till bra pris! Fast kanske hellre Växjö Marathon som ska vara snabbt? DN Stockholm Halvmarathon var så kul sist (2010) så kanske blir det detta? Jag är även sugen på SUM (som likt Jättelångt aldrig tycks bli av för mig) samt Hovaleden Ultra. Båda är terränglopp på vackra leder och är lita lagom 50km långa. Troligtvis testar jag åter Höstmilen i vackra Jurslaskogen, däremot är jag glad att slippa trängseln (och det höga priset) på Lidingöloppet, där har jag ju redan mitt silver...

Vad ska du göra 2012? Tycker du att jag glömt nåt? (de med tidsultratips göre sig icke besväret. Jag har inte pannben för det! Däremot gillar jag små lopp, gärna i terräng!)

5 kommentarer:

Ousa sa...

Då tar jag rygg på dig i Vansbro ;) Jag jagar bara bättre tid, placering kvittar. Iår ska jag ha rätt skor och en helt annan inställning.
Vi får peppa för pris åt första tjej på Knösen!

Elise sa...

TIPS: Helags Fjällmara! (Misvisende navn, er en halvmaraton) Fantastisk morsomt terrengløp i Härjedalen, foreløpig uten trengsel i dusjen etterpå : )! Dårlig informasjon på Ljungdalens sider imidlertid, men 4.august er vel løpsdagen i år.
Mvh Elise : )

Fredric sa...

Hej!

Såg din blogg och inlägget nu. Här kommer ett par tips.

Landsväg (grus): Månkarbo Marathon (bästa och roligaste maran jag har sprungit)

Terräng: Billingehusloppet (har ej sprungit detta lopp, dock är det ett klassikt terränglopp och 2011 hade kvinnor tävling 10,5 km tolv fullföljande).

/Fredric

Jonna sa...

Kul och inspirerande inlägg! Våra vägar kommer att mötas :) Och jag kommer bli omsprungen... men det gråter jag inte för, det är kul att ses ibland! Och tack för länken, kom kom kom till Limsjön!

mikael sa...

Colombia var en fantastisk resa!

Ditt 2012 ser spännande ut. Funderar just nu på vilka tävlingar som jag springa i år. Snabbt ska det gå i alla fall :)