onsdag, september 01, 2010

Torpet är ett zoo 3...


Som trogna läsare vet har det uppenbarat sig för oss att vi inte köpte ett 1700-tals torp (förvillande likt dock...) utan ett zoo. Bilden ovan är alltså inte från ett terrarium på Skansen utan från torpet. Någon som har någon aning om vad denna orangea orm är för något?? Bevis på att utomjordingar finns? Eller någon som tror att våra pensionärer till grannar har en exotisk hobby?? Och, ja, torpet ligger i Sverige, inte i den Australiensiska outbacken... (även om en Steve Irwing (RIP) snart kommer att behövas)


EDIT 2010-09-03:
Gåtan är löst! Tack vare eminenta experter på Sveriges Herpetologiska Riksförening så har gåtan fått sig en lösning! De blev dock både förvånande, imponerade, glada och avundsjuka av vårt (nåja, Peters) fynd. Tydligen är det ett ännu icke dokumenterat fall av svensk albino huggorm Vipera Berus Berus.

Jag vill även passa på att säga att bilden nu blir ett dokumenterat bidrag till artdatabanken samt att den blir publicerad i tidningen "Snoken". Fantastiskt :-D

Peter är dock inte nöjd. Han hade gärna sett en namnceremoni och att vår svenska fauna utvidgats med Vipera Berus Berus Linhkorstur.


4 kommentarer:

Matilda sa...

Men Karin skärpning! Torp! Inte zoo.

Karin sa...

Jamenellerhur!!! Men det är inte mitt fel. Ska börja ta ut marknadsmässiga hyror så kanske de ger sig av...

Cecilia sa...

En albino-huggorm tycker jag slår det mesta:)
Själv har jag endast spindlar. Men väldigt många. Och skitstora.

Iron Fist sa...

Hej!

Mycket roligt att se en albino huggorm! Jag sköter en websida om svenska reptiler och amfibier och tänkte fråga dig om jag kan låna albinobilden (och gärna fler om du har) till den sidans galleri? Adresdsen är www.minaxtarantulas.se/svenskaherptiler

mvh
Lelle