torsdag, april 10, 2008

Om rättvisemärkt choklad...

Marknaden för Rättvisemärkta och ekologiska varor blomstrar just nu, JÄTTEKUL och helt rätt tycker jag. Jag uppmuntrar alla som ids läsa detta att byta ut alla/många/några "vanliga" varor mot rättvisemärkta och ekologiska varor; så mycket dyrare är det faktiskt inte!

Jag vill även uppmana till total bojkott av sk. jätteräkor. Odlingen av dessa förstör Mangroveskogarna längs kusten, dödar korallreven, förstör miljön och försörjningen för lokalbefolkningen, avlägsnar ett naturligt Tsunamiskydd samt tar bort 1000-tals arters naturliga barnkammare och möjlighet till skydd för ynglen. Ska man bara göra en sak för vår planet och inte vill uppoffra sig alltför mycket så tycker jag att där är en bra ände att börja i; SLUTA ÄTA JÄTTERÄKOR - även de sk "miljövänliga", de går nämligen inte att odla miljövänligt!! Belägg för det jag säger hittar ni här och här och här och här.

Att äta rättvisemärkt choklad däremot, det har MINST fyra fördelar:
  1. Det är gott.
  2. Det gör gott i själen att stödja rättvis betalning, goda arbetsförhållanden, långsiktighet, respekt för mänskliga rättigheter och för miljön samt att på sikt möjliggöra för ekonomisk och social utveckling.
  3. Ju mer du köper... desstå bättre!
  4. Du kan äta typ hur mycket som helst - det är ju inte choklad, det är ju välgörenhet!
Så, vad väntar du på, ut och köp choklad! :-)

1 kommentar:

Åsa! sa...

Alldeles rätt Karin! Att prova en ekologisk/rättvisemärkt vara nästa gång man handlar är absolut ett steg i rätt riktning! Hittade din blogg via jogg.se förresten, så du inte undrar vad jag är för en prick!